Happy New Year - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Mariska Ruigrok - WaarBenJij.nu Happy New Year - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Mariska Ruigrok - WaarBenJij.nu

Happy New Year

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

07 Januari 2016 | Maleisië, Langkawi Islands

Hoii allemaal,

Tijd voor Thailand deel 2. Dit keer het zuiden van Thailand. Het feestgedeelte van Thailand, dus erg diepgaand zal dit verslag niet worden. In augustus 2014 mocht ik dit geweldige deel van Thailand al een keer bezoeken. En geweldig was het weer! Een top decembermaand!

Van Phnom Penh Cambodja vlogen we via Bangkok naar Phuket. Een reis van veel wachten, maar het was prima te doen. In Phuket hadden we een lekker hotelletje geboekt, zodat we na de vlucht lekker konden ontspannen. Daar aangekomen hadden we ook nog een upgrade naar een kamer met balkon. Wat wil een mens nog meer?

Veel mensen die we ontmoeten hebben Phuket niet echt hoog staan. Maar echt ik houd van die stad. Alles mag en niets is te gek, dat is toch geweldig. Langer dan 2 of 3 dagen hoef ik er ook niet te blijven! Want ja toeristisch is het zeker. Op de eerste wandeling richting de stad vlogen de selfiesticks mij om de oren. Ik in Phnom Penh zoveel moeite gedaan voor een stick en hier lagen ze om de 3 meter. Ook voor de helft goedkoper. Tja dat kan er maar eentje gebeuren.
De eerste avond zijn we richting Bangla Road gelopen. Met Ann en Daan heb ik hier gekke avonden beleefd dus het was heel leuk om het aan Inge te laten zien. Het is daar zo ontzettend druk. Er loopt van alles rond, er zijn straatshows, pingpongshows, ladyboys, Westerse proppers, dronken toeristen, normale gezinnen. Het is een vreemde straat, je kijkt in ieder geval je ogen uit. En je wordt 100 x aangesproken of je naar een show wilt kijken.

We zijn bij een klein barretje gaan zitten en hebben eerst gewoon mensen gekeken. Heerlijk!! Onder het genot van een bucketje natuurlijk. Al snel kwamen er 2 Britse mannen van een jaar of 50 bij zitten. Wij hadden meteen een vooroordeel, want wat moeten 2 oude Westerse mannen nu in Phuket. Dat weten we allemaal natuurlijk. Gingen ze ook nog tegen ons praten...
Het bleek dat ze ook op doorreis waren ,gewoon getrouwd waren,kinderen hadden en Phuket helemaal niks vonden. Maar het blijven Britten en een drankje doen vonden ze wel leuk. Dus wij kregen allemaal gratis drankjes en we hebben echt een hele gezellige avond met ze gehad. Toen zijn we naar de club Seduction gegaan. Daar hebben we ze op een biertje getrakteerd en toen hebben we afscheid genomen en wij hebben nog tot laat dansjes gedaan.

De volgende dag zijn we laat opgestaan en naar Patong Beach gelopen. Daar hebben we heel de middag gelegen. Lekker toeristisch, net de Costa Brava. Die avond zijn we eerst bij een Indiaas restaurant gaan eten. Dat heeft deze reis mij in ieder geval al gebracht, een liefde voor de Indiase keuken, wat is dat heeeerlijk. Verder hebben we cocktails gedronken en mensen gekeken. We zijn niet gaan stappen want we wilden de volgende dag een scootertje huren en Phuket verder verkennen.
Zo gezegd, zo gedaan. We zijn rond gaan touren op zoek naar mooie strandjes en het tsunami monument. Phuket heeft een hoop moois te bieden, naast het feesten. Verder hebben we nog wat geshopt en daarna was het alweer tijd om ons klaar te maken voor de laatste avond Bangla Road. Dat was weer een feestje, dit keer met een groepje Amerikaanse mannen die nog maar een aantal avonden Thailand hadden. Dus die waren helemaal gek.

De volgende dag zijn we met de boot naar Koh PhiPhi gegaan. Na 15 minuten op het eiland kwamen we Rene al tegen. Hij was inmiddels met zijn 3 vriendinnen, Fleur, Sascha & Lisa. Dus dat was hartstikke leuk. Onze Bungalow was zeer eenvoudig, een matras, klamboe en een badkamertje met verfrissende koude douche. Maar de locatie was top. We zaten in de feeststraat en bij alle lekkere restaurantjes. Die avond hebben we met z'n allen een feestje gebouwd. Dankzij mijn eerdere bezoek, wist ik waar de lekkerste en goedkoopste Bucket te koop was. Een hip Thais vrouwtje staat in de hoofdstraat met keiharde muziek de lekkerste buckets te maken. Onze favoriet? Strawberry Daquiri!! Er waren weer spectaculaire vuurshows, waarbij het jongste kind hopelijk al 10 was. Koh Phiphi was als vanouds weer top!
De volgende dag hadden we dan ook een lichte kater en was het strandje en de zee onze beste vriend. Die avond weer helemaal opgeladen, dus liepen we weer met onze Bucket strawberry over het strand te huppelen. (Sorry, sorry beste lezers, ik zei al dat dit verslag geen diepgaande dingen zal bevatten) Maar om het spannend te houden heb ik die avond wel touwtje gesprongen terwijl het touw in de fik stond, een groot succes al zeg ik het zelf! Daarna gingen we weer dansjes doen. Om 2 uur ging elke avond de muziek uit. Dus je zou denken, goh op tijd naar bed. Maar nee de Nederlanders (en een vrij irritante Belg) bleven weer hangen. Super gezellig natuurlijk, stonden we dan met een stuk of 15 Nederlanders lekker te kletsen. Muziekbox aan en het was nog gezellig tot in de vroege uurtjes!!

Maar wij hadden grote plannen, de volgende dag zijn we (onder dwang van mij, hihi) , gewapend met een grote fles water, met ons persoonlijke bootje een tourtje gaan doen. Eerst de aapjes gezien op Monkey Beach, in dat jaar afwezigheid zijn de apen behoorlijk agressief en brutaal geworden. Toerisme is echt niet altijd goed. Het strand was extreem vervuild en de toeristen deden ook belachelijk tegen de aapjes. Dus na een kwartiertje hadden we het wel gezien. Verder hebben we nog hele mooie baaitjes gezien en het beroemde Maya Beach. Ook hebben we leuke kiekjes geschoten tijdens het snorkelen. Onze kapitein vond het erg leuk om de visjes te voeren terwijl wij in het water lagen. Dus voordat je het wist werd je geattackt door 36 vissen. Heel eng, maar leuk voor de foto!
Die avond was eigenlijk gewoon weer hetzelfde als de andere avonden. Zwoele dansjes en een heleboel Nederlanders. Heel erg leuk allemaal!!

De dag daarna zijn we (dit keer onder dwang van Inge, ja we hebben elkaar echt nodig) naar het viewpoint op Phiphi geklommen, 4 liter zweet en 6138 traptreden later hadden we het viewpoint bereikt. Ja een hele klim, maar het was het waard. Het was bewolkt, maar nog steeds was het heel erg mooi... en warm. De duik in de zee na de daling hadden we ook zeker verdiend. Toen was onze laatste avond alweer aangebroken. Wij zouden verder gaan naar Koh Lanta en afscheid nemen hoefde gelukkig niet, want de rest zouden we gelukkig weer zien tijdens nieuwjaarsavond. Maar we vierden de avond natuurlijk alsof het de laatste was....legendarisch. Phiphi je was weer fantastisch!

Koh Lanta is voor ons een rustpunt geweest. Een heel erg mooi eiland, waar we heerlijk gerelaxt hebben. Een dagje strand, een dagje touren op de scooter. We hebben er heerlijk gegeten en we zijn vooral op tijd naar bed gegaan. Een van de weinige eilanden waar veel toerisme is, maar je er niets van merkt! Omdat het zo heerlijk uitgestrekt is. Maar ik gok dat het over een aantal jaar ook een partyisland is.

24 december pakten we de minivan, ferry met minivan, grote bus en boot naar Koh Tao. Nog steeds ben ik geen fan van boten en was dit weer heftig. Maar op kerstavond kwamen we dan echt in Koh Tao aan en het.... regende! Ja het regende. Wij besloten ook nog eens om te gaan lopen naar Sairee Beach, door de bergen. Dus het bucketlistitem: kerstavond doorbrengen met een backpack op je rug, in de regen, en een berg beklimmen, konden we ook weer afstrepen. Haha natuurlijk was het helemaal niet zo erg, maar op dat moment wel. Gelukkig was er al snel een man die ons aan een bungalow hielp. En dat was echt een toplocatie. De eerste bungalow aan het strand en tussen de twee feesten in. Dus we konden thuis naar de wc. Altijd fijn!

Op kerstavond zat ik heerlijk aan een pizza parmaham en een heerlijk rosé'tje. Het water kwam wel met bakken uit de lucht. Toen we nuchter op het feestje aankwamen, keken we onze ogen uit. Er was blijkbaar een poolparty en iedereen lag in het zwembad of sprong in het zwembad. Het was een vermakelijk feestje. Maar wij hielden het na een tijdje voor gezien.

1e kerstdag hebben we met de scooter het eiland verkend. Omdat het geregend had, was dat een aardig avontuur. Bepaalde straten waren rivieren geworden en erg modderig. Om naar het strand te gaan moet je echt verschrikkelijk steile wegen af en op. Dat was niet normaal. Maar wel heel leuk. We hebben lekker de hele dag rond gereden en uiteindelijk ons handdoekje bij een heel mooi strandje en resort gelegd. Genieten op eerste kerstdag! Voor de zonsondergang zijn we naar het noorden gereden, daar waren de wegen niet eens verhard dus ook dat was weer een avontuur. Die avond hebben we ons klaar gemaakt voor het kerstdiner! Een vol gereserveerd restaurant met drie gangen. Ons buikje helemaal vol gegeten, zoals iedereen doet met kerst.
Daarna richting de Sunsetbar voor een dansje en een drankje!

2e kerstdag hebben we gewoon bij ons strand doorgebracht. Nou strand, overdag heeft Sairee Beach geen strand, dan is het vloed. 's Avonds is er pas strand en daar zijn dan de feestjes op. Maar in ieder geval we hebben echt heerlijk weer gehad op Koh Tao en aan onze tan gewerkt. Dat hebben we eigenlijk de twee dagen erna ook gedaan. En 's Avonds de strandfeestjes. De laatste avond hebben we ook nog meegedaan aan een Pubcrawl en daar hebben we een mooi shirt aan overgehouden!

29 december was het dan eindelijk zover Koh Phangan, waar we ook oud en nieuw zouden doorbrengen. Tot hier hadden we onze reis gepland. Daarna zien we wel verder. Op Phangan hadden we een heerlijk hotel met zwembad. De eerste avond hadden we gepland voor de jungleparty, gezellig samen met Rene en zijn familie en vrienden. Helaas kreeg ik blaasontsteking en ging ik met antibiotica naar bed. Inge was gelukkig wel gegaan en had het heel erg naar haar zin. (Mij wel een klein beetje gemist natuurlijk) Maar ik heb ook een superavond gehad, namelijk heerlijk met m'n moedertje wordfeud gespeeld. Haha dankje mam!

De volgende dag moest ik nog dicht bij onze kamer blijven en wilde Inge dicht bij onze kamer blijven. Dus hebben we gerelaxt aan het zwembad. Jorrell en Koen van Phiphi kwamen ook gezellig chillen.

De 31e ging het weer helemaal goed en hebben we met de scooter een mooi strandje in het noorden bezocht. En onze full moon shirtjes gescoord. 's Avonds waren we door Rene uitgenodigd om met hem en zijn groep te eten. Dus hebben we met 21 Nederlanders en een Hongaar een heerlijk diner gehad. Samen met hun zijn we naar de full moon of eigenlijk the countdownparty gegaan.
Daar hebben Inge en ik nog snel neonpaint gekocht, zodat we iedereen vol konden kladderen. En met de groep hebben we afgeteld. Dat was helemaal super! Supermooi vuurwerk en allemaal leuke, lieve en geweldige mensen! Samen met, ze zeggen 60.000 man, zijn we het nieuwe jaar in gefeest. Het was GEWELDIG! Wat een top feest, Inge en ik zijn al snel onze eigen gang gegaan, want op 20 mensen wachten gaat daar echt niet. En hoewel het een enorm feest is hebben we iedereen van Phiphi en Koh Tao weer gezien! Echt als je ooit nieuw jaar ergens anders wil vieren, doe het hier! Een supereind van 2015 en een topbegin van 2016 waarin ik nog 4 maanden mag reizen en ik over een aantal dagen mijn lieve vriendinnetje Annieck weer zie, helemaal top! Echt een aanrader!!! Tot in de vroege uurtjes hebben we gefeest. En toen we thuis kwamen was het in Nederland ook 12 uur geweest dus dat was ook leuk! Ik had na 1 uurtje slaap het ontbijt nog even meegepakt :)

De volgende dag hadden we geen familieverplichtingen alleen relaxen, zonnen en slapen. Een nieuwjaarsduik in het zwembad is ook een aanrader!
2 januari was ook nog bijkomen, maar ook de dag dat we echt afscheid namen van Rene en z'n vriendinnen. We zijn uit eten geweest bij een restaurant waar ze spareribs hadden. Helemaal niet duur en het vlees viel van het bot! Dus super lekker. En het was weer gezellig! Afscheid nemen is nog steeds niet leuk.

Wij gingen de volgende dag met de boot en bus naar Khao Sok National Park. Een van de oudste regenwouden ter wereld. We verbleven in een bungalow op hele hoge palen. Daar hebben we de dag daarna een tweedaagse tour gedaan door het park. Supergaaaafff! Met een boot over het meer met overal om je heen prachtige rotsen, werden we naar onze slaapplek gebracht. Daar mochten we zwemmen en kajakken. Samen met Kid onze gids gingen we de eerste avond met de boot op zoek naar wildlife. En dat lukte, in een hele hoge boom zaten ze allemaal bij elkaar. De Neushoornvogel (soort toekan), de langstaart aap en de Gibbon. Toch wel heel bijzonder! En de omgeving is zoooo mooi! Overal bergen om je heen en alles weerspiegelt in het water, wat het nog mooier maakt. We hebben geslapen op hetzelfde prachtige blauwe meer, in drijvende huisjes.

De volgende ochtend ging al vroeg de wekker voor de morningsafari. Met het bootje tufte we het meer op. De bergen hingen vol met mist en de zonsopkomst was prachtig, alle jungle geluiden waren magisch. Helaas hebben we geen dieren meer gespot, maar dat was helemaal niet zo erg. Na het ontbijt maakten we ons klaar voor de hikingtocht door de jungle en een grot. Dat was ook supergaaf! Af en toe met je sneakers door een rivier lopen en dan weer duikend onder de bamboe. Door een jungle van wortels, zo de grot in. De enorme spinnen die daar leven vond ik minder leuk. Maar de vleermuizen boven je hoofd waren erg gaaf. En ook in de grot moesten we tot de schouders het water in! Door nauwe gangetjes en langs al de mooie gesteentes.
Na de tocht mochten we ons nog een uurtje ontspannen en toen was het alweer tijd om terug naar de bewoonde wereld te gaan. Na een nachtje in dezelfde hoge bungalow op palen, zijn we naar Surat Thani gegaan. Hier hebben we een nachttreinticket geboekt naar Hay Yai en zometeen zullen we de grens naar Maleisië oversteken met de boot naar Langkawi.

Op weg naar een nieuwe fase van onze reis! Binnenkort met z'n drieën maar nu nog een week de westkust van Maleisië ontdekken!
Bedankt voor het lezen allemaal! De volgende keer zal het wel weer een beter verslag zijn :)

Liefs