Indonesia 2.0 - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Mariska Ruigrok - WaarBenJij.nu Indonesia 2.0 - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Mariska Ruigrok - WaarBenJij.nu

Indonesia 2.0

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

04 Maart 2016 | Indonesië, Kuta

Indonesia 2.0

Hi allemaal,

Eind 2013 mocht ik al 3 maanden van mijn leven spenderen in het prachtige Indonesië. Dit land heeft een speciaal plekje in mijn hart. En 2-2-2016 was het eindelijk weer zover, ik mocht weer terug naar dit geweldige land. Onze Indonesië reis begon in Bali. Kuta Bali, in the funky Monkey hostel. Omdat we in Maleisië zo ongelooflijk veel hebben gereisd en overal snel zijn weggegaan besloten we om het hier rustig aan te doen.

Op het vliegveld leerden we 3 Zweedse meiden kennen. Twee daarvan hadden toevallig ook the funky Monkey geboekt. De derde had nog niks geboekt, dus we besloten met z'n allen de taxi te delen. Opeens zaten we van Maleisische ringgit weer in de miljoenen van Indonesië. Dat was weer even omschakelen, dus veels te duur reden we naar de funky Monkey.

Het hostel was heeeeel chill! Free pancakes all day, chilling by the pool, een vijfpersoonsdorm met eigen badkamer. En ik had het geluk om in een heerlijk eenpersoonsbed te mogen slapen en niet in een stapelbed. De eerste avond gingen we eten en meteen slapen, want de dag had wel lang genoeg geduurd!

De volgende dag werden we wakker in de regen, het regende echt hard! We dachten meteen, regenseizoen Indonesië was misschien niet het beste idee. Na een lekkere zelfgebakken pannenkoek, besloten we om maar gewoon het zwembad in te duiken met de Zweedse meiden. En met een stel Amerikaanse gasten, bier en ballenbakballetjes hebben we een hartstikke leuke dag gehad. We hadden ondertussen twee nieuwe roommates gekregen, de Amerikaanse Sheyla en een Engels meisje. Allebei moesten ze helaas de volgende dag alweer weg, maar Sheyla ging wel gezellig mee op stap.
We hebben het halve hostel weer kennis laten maken met ons favoriete drankspelletje bussen. Uit mijn eerdere ervaring wist ik dat Skygarden the place to be was. En met de hele groep vertrokken we naar skygarden, daar ontmoetten we een aantal Nederlanders en na de nodige drankjes, dansjes en sjansjes deden we nog een afterpannenkoek in ons hostel. Wat een avond!

De volgende dag was er gelukkig geen regen meer en liet ik Annieck kennismaken met het famous Kuta Beach. Het was ernstig vervuild door de storm van de dag ervoor, dus dat was minder. We zijn in de bloedhitte ook nog even over de markt gelopen, maar de shoppingsessies moesten nog even wachten. Na een heerlijk cheap sapje hebben we Ing weer opgezocht in ons hostel. Na het eten besloot Ing om die avond vroeg naar bed te gaan, ann en ik zijn wel naar Skygarden gegaan. Van 9 -11 kon je onbeperkt drinken en de dansjes waren ook weer leuk! Het was wel echt bloedje heet!

De dag erna was het een beetje regenachtig dus er zat maar een ding op: shoppen, over de marktjes struinen, winkel in, winkel uit, afdingen en we werden heel veel aangesproken. We gingen ons al vroeg klaarmaken voor Skygarden. Je hebt daar namelijk elke dag van 5-9 onbeperkt eten en drinken. En iedereen zei dat het echt superlekker en gezellig was. En dat was het zeker! Het eten was een soort buffet met echt superlekkere dingen. Vooral de steak is echt een aanrader!!! Na wat kaartspelletjes, gezellige onderonsjes en de vodka-orange was het tijd voor een dansje. Die avond kwam Billy the Kit in de Skydome, dus daar zijn we helemaal los gegaan! En we hebben zelfs nog een cd op de kop getikt. Was echt top!!

De volgende dag namen we weer een kijkje op Kuta Beach en lieten we ons heerlijk verwennen in een massagesalon. Nu waren onze nagels mooi gedaan en onze spieren weer losjes voor alweer de laatste avond Skygarden. Heerlijk gegeten, gezellig gedronken en leuke dansjes met onze Deense roommates. We gingen niet al te laat naar huis, want de volgende dag was het tijd voor Cultuur in Ubud.

De hele middag zaten we in de auto, want hoewel het maar 20 km is naar Ubud, was het veel file rijden. Bij het eerste en beste steegje vonden we een leuke familie met twee prachtige kamers. Hier zouden we wel drie nachten kunnen vertoeven. Ubud is zo leuk, overal staan tempels en elke familie heeft ook nog een eigen tempel. Het ontploft echt van de culturele dingen. Iedereen was heel druk bezig want de 10e was het een belangrijke feestdag in het Boeddhistische Ubud. En dat kost de nodige voorbereiding.

Na een heerlijke nacht en een fantastisch lekker ontbijt gingen we de volgende dag op pad naar Monkey Forest. Ik vond de aapjes twee jaar geleden al agressief en niet leuk, maar dit sloeg alles. Gemene beesten zijn het! Het is ook echt te toeristisch. De apen zijn constant op zoek naar tassen en zakken met eten. Na een lange tropische bui liepen we verder naar de markt! Daar hebben we een paar uur rond gelopen tussen alle souvenirs, kleding en sieraden.

De volgende dag huurden we twee scooters. Roadtrip time! Eerst een hele tocht naar de beroemde rijstvelden van Bali. We kwamen langs allerlei kleine dorpjes, waar iedereen druk bezig was met de voorbereidingen voor Galungan day. Wat waren de rijstvelden prachtig! Zo groen en uitgestrekt. We reden terug naar ubud voor de lunch en daarna gingen we nog naar een beroemde tempel. De Pura Tirta tempel. Een tempel waar je het water in kan voor vergeving van je zonden. Dan moet je allemaal rituelen doen met het water. Als toerist kan je dat ook doen, maar ik haal daar geen voldoening uit. Ing wilde het wel graag ervaren en is het water in gesprongen. Door de regen reden we terug naar Ubud en aten de allerlekkerste pizza bij ons vaste restaurant daar.

Happy Galungan day! Wij vertrokken naar Gili Trawangan. Vlakbij de weg moesten we wachten op de chauffeur. En omdat heel Ubud bestaat uit alleen maar tempel, hebben we heerlijk kunnen kijken naar alle mensen die offers kwamen brengen voor de goden. Met een busje zijn we naar de haven gebracht en daar pakten we de boot naar Gili. De vorige keer dat ik met de boot ging gaven mensen de tip om bovenop de boot te gaan zitten. Superleuke plek om dolfijnen te spotten. En samen met een aantal andere mensen deden we dat ook! Het eerste stukje was heel erg leuk. Daarna werd de zee ietsje wilder en de golven ietsje hoger. Kletsnat waren we! Sorry meiden!! Onze rugzakken ook zeiknat... En met m'n witte doorschijnende hemdje gingen we beneden in de boot maar op de grond zitten. Want er was niet eens genoeg plek. Het was niet zo een fijne reis... En toen ging het ook nog keihard regenen. Op Gili gingen we dus met onze poncho's over de backpacken op zoek naar een huis. De straten waren sloten geworden en na een uurtje vonden we gelukkig een kamer. Toen het ietsje droger was zijn we gaan eten en daarna maar gaan slapen. De 11e was het weer gelukkig wat beter, nog wel bewolkt maar in ieder geval droog. We hebben de ochtend en middag op het strand gelegen, totdat het weer begon te regenen. 's Avonds hebben we wat gedronken en gegeten bij een Indisch restaurant en daarna op stap gegaan bij Jiggy's. Beerpong met België, Lil Kleine met drank en drugs in de club en iets teveel aandacht van iedereen. Leuke avond!!

De volgende dag werden we wakker in de regen, verhuisden we in de regen naar een andere kamer, aten we in de regen en gingen we stappen in de regen. Op zo een eiland kan je gewoon niets...

Maaaaar de volgende dag gingen we vroeg uit bed en de zon scheen. Om half 1 stapten we met een heleboel andere mensen op de Jiggy party boat. Tot 7 uur hebben we rond de gili-eilanden gevaren, mensen ontmoet, dancebattles gedaan, op zitzakken gesprongen en Ing heeft nog een duik genomen. Na een pizza op Gili T waren we klaar om te gaan feesten. Maar hoewel het zaterdag was, was het rustig op het eiland. Erg spectaculair was de avond niet.

Strakblauwe luchten en zonneschijn maakten ons zondag wakker. Na een lekker ontbijt zijn we snel naar het strand gegaan. Toen hebben we een snorkelset gehuurd en zijn bij een café gaan liggen op zonbedjes. Af en toe een duikje, een zoektocht naar schildpadden, finding nemo, lekker lunchen, verbranden en lekkere sapjes drinken. Tijdens de lunchpauze kwamen er een aantal schildpadden bij de kust zwemmen. Dus ik meteen mijn duikbril op gedaan en achter de schildpad aan met mijn Gopro. Ik ben met ongeveer 400 km/h achter dat beest aan gezwommen zonder flippers. Helaas wilde mijn Gopro niet en de selfie was nog niet gelukt. Maar wat een prachtige beesten. Ik heb er een aantal mogen zien.
Knalrood en uitgeput gingen we na het eten lekker slapen.

De volgende dag was het nog mooier weer en dit keer hadden we snorkels met flippers gehuurd. Alles voor de schildpadden. Annieck en ik hadden een missie. Tegen de middag spotte ik weer een schildpad dus ik ben meteen het water in gesprongen. Met 500 km/h erachteraan. Supergaaf! Selfie gelukt en ik heb behalve de bruine ook nog een veel grotere groene schildpad gezien. Daarna zijn ann en ik samen gaan spotten. Inge was al naar huis, want zij liet die dag een tattoo zetten. Elke keer ging ik aan de kust staan om bruine vlekken in het water te spotten. En daar gingen we weer met 567 km/h achter de bruine vlek aan. Het werkte wel want we hebben er die dag echt veel gezien!! En hebben ongeveer 300 onduidelijke foto's gemaakt maar er zijn toch nog een aantal selfies gelukt.

Daarna zijn we Inge even gaan opzoeken. Die lag tussen de wierook bij de bambootattoo, heerlijk ontspannen. Na een douche zijn we nog even met de camera naar Ing gegaan. Toen Ing terug kwam zijn we weer bij het Indische restaurant gaan eten. En er was die avond een leuk feestje.

De volgende dag pakten we in zonnig weer de boot! Nu kon je wel bovenop zitten, maar we vonden het wel goed, haha. Dus hebben we binnenin de boot dolfijnen gespot! Heel gaaaaf! Toen zijn we naar ons hotel vlakbij de AirPort gegaan.

De volgende dag was het tijd voor een totaal nieuw Indonesisch avontuur. FLORES. Op jacht naar de Komodo dragon. De grootste giftige veraan ter wereld.
De eerste dag in Labuan Bajo regelden we de 2daagse boottrip naar Komodo en de 5 daagse over land Tour.

De tweede dag begon ons avontuur! Op een schattig krakkemikkig bootje met drie bemanningsleden. Wat zijn Flores en de omliggende eilanden onbeschrijfelijk mooi. Bergen, blauwe zee, ongerepte natuur. Het valt niet uit te leggen hoe mooi. Na ongeveer 2 uur kwamen we aan op Ringa. Onze eerste tour op zoek naar de komodo. We kregen een leuke ranger met een stok. En er lagen al een heleboel medium komodo's onder het huisje waar de keuken was. De beesten komen namelijk op de geur van bloed af. Ze lagen zo stil en raar dat ik dacht dat ze nep waren. Maar de Ranger lachte mij uit, zo ontspannen ze gewoon. Daarna deden we een wandeling door de jungle, maar behalve mooie uitzichten en een waterbuffalo zagen we geen komodo's helaas. Maar we konden wel heel veel vragen stellen en zijn echte experts geworden.

Op de boot stond onze lunch al klaar, wat was het veel en lekker!! Na een uurtje of 2 kwamen we aan op Komodo. We waren de enige toeristen en onze ranger nam ons mee op wandeling. Ergens op een berg zagen we een kleine komodo ontspannen. In het Rangerdorp lagen er drie enorme Komodo's van 3 meter bij de keuken. Ze waren wat actiever en we hebben gave foto's kunnen maken! Ik voelde me net Freek in T wild. Echt heel spannend en gaaf!

Toen voeren we met de boot naar een baaitje waar duizenden vleermuizen hingen. Flying Fox noemen ze het. Onze kapitein nam een lekker duik. Hij zwom naar de bosjes om de vleermuizen wat actiever te maken voor ons. En hij dook nog even even een schildpad op. Het arme beest! Er waren kinderen met de boot gekomen uit het komodo dorp, om dingetjes te verkopen. Zij gingen even de schildpad ophalen om aan ons te laten zien. Maar wij vond het maar zielig. Later op de avond vond onze bemanning twee dode mantaroggen. Echt enorme beesten, die doken ze ook nog even op om ons te laten zien. Het bloed stroomde eruit. Hij vertelde dat andere mantaroggen nog veel groter kunnen worden!!

We genoten van het heerlijke avondeten. Speelden kaartspelletjes en dronken een biertje. Ons bed op het dek werd klaargemaakt en samen met een paar kakkerlakken gingen we slapen. Om een uurtje of 1 werden ann en ik gewekt door een kakkerlak die gezellig in het midden lag. Ann heeft geen oog meer dicht gedaan. Ik heb nog best aardig kunnen slapen. Om 6 uur werden we wakker van de bemanning. En na een ontbijtje lagen we om 7 uur in het water. We zwommen naar Pink Beach. Waar het zand (je raadt het al) roze was.

Lekker zonnen op het voordek en vooral genieten van de prachtige omgeving. Na een tijdje stopten we in mantarog gebied. En al snel werden we tegemoet gezwommen door een enorme mantarog van 3 meter. Wat een beesten!! Wij het water in natuurlijk. Wel heel erg spannend want die beesten hebben een pijlstaart waar onder andere Steve Irwin door is overleden. Alles voor een selfie. Helaas lijken ze niet zo groot op de foto! Maar ik durfde niet dichterbij, dat kon trouwens ook niet, want ze waren megasnel. De tweede keer hield Ann het voor gezien en gaf ze Ing en mij aanwijzingen vanaf de boot. Wij samen met de kapitein erachteraan. Echt een hele gave ervaring!!

Daarna snorkelen bij een prachtig bountyeiland. Zeesterren, bijtvissen, Dory en Nemo gezien. De bijtvissen zaten lekker aan m'n kuit te knabbelen. Ook supermooi koraal gezien! Kanawa island was onze laatste stop. Onze huidjes burnden aardig en oververhit kwamen we weer bij de haven van Lubuan Bajo. We zochten een hotelletje en na een heerlijke koele douche aten we bij de Italiaan een heerlijke pizza.

De wekker ging de 20e alweer vroeg af! Onze 5daagse over land tour ging van start. Een mooie grote privé auto om Flores over land te verkennen. De driver kon niet zo goed Engels, maar kon wel goed rijden. 5 dagen door de bergen rijden met 738290 bochten is best heftig.
We stopten af en toe om te genieten van de prachtige uitzichten en de groene uitgestrekte rijstvelden. We gingen op de koffie bij een lokale familie. Bezochten een traditioneel dorp in aanbouw. En het was vooral heel veel rijden. We sliepen in een stadje Ruteng en daar gingen we ook nog even over de lokale markt.
Verschrikkelijk!! Stinken dat het deed. Allemaal vlees en organen uitgestald. Varkenspoten en hoofden gezien. Brrrrr... Echt goor! We werden ook door iedereen nageroepen, zowel positief als negatief.

De volgende dag vroeg op pad naar Bajawa. We stopten al snel bij een heel groot meer! Daar bezochten we ook een waterval. Heel gaaf in een mossige omgeving verstopt. Verder was het vooral heel veel rijden en genieten van de omgeving, alle mensen, kinderen en dieren langs de weg. We lunchten bij een lekker restaurant. Een Nasi Goreng uiteraard. Al vroeg kwamen we bij ons hotel.

De volgende dag begon de dag helaas met regen. In de regen bezochten we een traditioneel dorpje. Daar hebben we wat rondgelopen, de mensen waren helaas niet echt actief door de regen. Maar toch wel een aantal leuke dingen gezien. Onderweg hebben we ook opmerkelijke dingen gezien, de meeste mensen zijn katholiek en hebben de overledenen in de voortuin liggen. Bijna elk huis heeft wel een paar graven. De graven zijn versierd met gekleurde badkamertegels en een foto van Maria, Jezus of een kruis. Ook hebben we veel dieren in bamboehutjes gezien, veel koeien met een ring door de neus, veel hondjes op de wegen. Onderweg zijn we nog gestopt bij Nanda Panda, oftewel blue stone beach. Hele mooie steentjes liggen er in het zwarte zand, maar ook dit wordt minder. De stenen worden gesorteerd op kleur en grootte en verkocht aan het buitenland. Zodat wij mooie stenen in onze tuinen kunnen leggen.
Na een lunch in de hoofdstad hebben we nog een heel eind gereden naar Moni. Een bergdorpje aan de rand van de Kelimutu vulkaan. Daar bezochten we nog een mooie waterval en na het eten gingen we vroeg slapen.

Om kwart voor 4 ging de wekker om de vulkaan te beklimmen voor de sunrise. Kelimutu heeft 3 kratermeren die van kleur veranderen. Het kan elk moment van de dag gebeuren. Na een ritje met de auto en een klim van een halfuurtje (bejaardenvulkaan noemen wij het, hahaha) kwamen we op de top. We hebben een hele mooie sunrise gezien en de meren lagen er prachtig bij. Hoewel ze ook rood, zwart, bruin en roze zijn geweest waren de meren nu redelijk normaal van kleur. Een donkerblauwe, een turkoois/groene en een donkergroene. De legendes van de meren zijn erg tof! We hebben echt genoten van deze bijzondere klim en het prachtige uitzicht.

Na een ontbijtje begon de terugreis. Iets later dan gepland want de weg was dicht. We hebben veel moeten wachten, dan werd er even een rotsblok van de weg het ravijn in gerold. Erg bijzonder. Dan waren de werklui een uurtje aan het werk en dan deden ze de weg weer even voor 5 minuten open. Onze driver keihard racen om de volgende afsluiting te halen. We reden een heel eind naar Bajawa en sloten de dag af in een hotspring. Een wilde rivier met rotsen en een waterval die gewoon bloedheet is. Heerlijk ontspannen na de lange rit. In een speciale poel kon je je haar wassen en helemaal fris reden we naar ons hotel.

De volgende dag was vooral veel rijden. We tikten nog even een traditioneel dorpje aan, lunchten ergens. Maar vooral een lange terugweg, naar Labuan Bajo. Daar zochten we een hotel en sloten we prachtig Flores af met een fantastisch sunset onder het genot van een pizza! Dat hadden we wel verdiend na 8x nasi goreng.

De volgende dag kwamen we al rond 10 uur aan in Kuta! Nog een keer Kuta in de Funky Monkey!! De eerste dag hadden we een heleboel te doen, tickets boeken, surfschool boeken en shoppen. Het tickets boeken kostte ons zowat de halve dag! Maar het is gelukt. Alle tickets zijn geboekt tot aan de terugreis. Na een lekker bordje pasta zijn we terug naar de funky Monkey gegaan. We zijn vroeg gaan slapen, want de volgende ochtend stond er een surfles op het programma. Vallen en opstaan! Maar we hadden het op een gegeven moment echt onder de knie. Heel vermoeiend, maar ontzettend leuk! Na de lunch mochten we nog een paar uur het board lenen. Dus als echte pro's gingen we de zee op. Het was begonnen met regenen en stormen. Maar we gaven niet zomaar op en hebben het nog dik 1,5 uur vol gehouden. Totdat de golven te hoog werden en de stroming te sterk. Een topdag! Maar erg vermoeiend. Die avond gingen we nog wel even eten en een dansje doen bij Skygarden.

Spierpijnnnnn!!! De volgende dag gingen we kapot. Dus we hebben ook totaal niks uitgevoerd.

Zondag hebben we op het strand een surfboard gehuurd voor de hele dag. En we zijn lekker bezig geweest! Ik vond het echt superleuk. Je merkte wel echt dat de spieren nog niet helemaal hersteld waren, maar dat mocht de pret zeker niet drukken! Met vallen en opstaan worden we elke keer een stukje beter :) Na het eten deden we nog een ladiesnight bij Skygarden. Daar hebben we weer veel VI* gemaakt (*vrienden)

Maandag hebben we heerlijk uitgeslapen. Onze spierpijn was nog niet helemaal over, dus na een lekker lunch bij ons vaste restaurantje hebben we een duik genomen in het zwembad en lekker in de zon gelegen. En nieuwe VI gemaakt in het hostel. Opeens zaten we met een boel Nederlanders. Dat is natuurlijk altijd leuk! Om 5 uur was het weer tijd voor eten en drinken bij Skygarden. Het was pizza & pasta night... Dus we hebben heerlijk gesmuld!! En bij toeval kwamen we Cherrel, Chris & VI tegen. Waar we het superleuk mee hebben gehad in Borneo!! En die Chris kan dansennnn!!! Dus dat was erg gezellig, zij zullen we zeker nog tegenkomen in de Filippijnen. Om een uur of 1 kwamen er opeens allemaal zsazsa nummers voorbij, Nederlandstalig! Dus wij helemaal los natuurlijk!! Echt een topavond!

Dinsdag was onze laatste dag en avond in Kuta :( Ing & Ann hadden een lekkere kater, dus ik ben na de lunch --> een heeeeeeeeerlijk broodje kroket!!! Ja een echte... In Bali. Heaven! Ik ben zelf op stap gegaan, de meiden gingen in de airco herstellen. Maar ik wilde nog even van Kuta Beach genieten en heb een lekker bedje gehuurd met een koud colaatje erbij. Puur genieten! Daarna ben ik over de markt gelopen, om nog 2 jumpsuits voor een prikkie te kopen. En tegen de tijd dat ik thuis was, was het weer Skygarden tijd!

Na weer een superlekker buffet (Mexicaans) en een aantal drankjes. Gingen we weer dansjes doen! En als perfecte afsluiter mochten we achter de Nederlandse Dj staan op het podium!! Supergaaf.. En alles kwam langs, drank & drugs, André Hazes, Guus Meeuwis, zsazsasu muziek. We waren met nog een paar Nederlandse gasten helemaal aan het losgaan!! En we hebben zelfs de polonaise gelopen.. Ja je leest het goed, de polonaise. Maar een betere afsluiter voor alle avonden Skygarden konden we ons niet wensen! Superdik!

Woensdag stond de reis naar de Filipijnen op het programma. We zouden pas om kwart voor 11 's Avonds vliegen. Dus we hebben de dag doorgebracht in de spa. Lekker een pedicure, een facial en schoudermassage gehad! Helemaal relax het vliegtuig in! Eerst naar Singapore, daar moesten we 5 uuurtjes wachten. Toen naar Manilla, ook nog 4 uurtjes gewacht en gisteren zijn we aangekomen in Puerto Princesa, Palawan!

Een nieuw land, nieuwe munteenheid & een hele andere bevolking!! We gaan genieten!

Xliefs Mariska