Drie musketiers - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mariska Ruigrok - WaarBenJij.nu Drie musketiers - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mariska Ruigrok - WaarBenJij.nu

Drie musketiers

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

02 Februari 2016 | Maleisië, Kota Kinabalu

Lieve lezers,

Inmiddels is er alweer ontzettend veel gebeurd! Zo zijn we niet meer met z'n tweeën, maar is mijn vriendinnetje Annieck gezellig bij ons aangesloten. Hier een verslag van alweer ons 4e & 5e land.

Van Hat Yai Thailand gingen we met een bloedheet armoedig autootje naar een pier, we zouden met de boot de grens over gaan. We gaven ons paspoort af bij een vrouwtje, die zou de stempels regelen. Ondertussen genoten wij van een bordje spicy kip. En wisselde ik de pot voor een nieuwe munteenheid, ringgit. Dat is elke keer weer wennen hoor, het is zo een verschil met rates en hoeveelheden.

Maar goed wij pakten een koude airco boot naar Langkawi. Ons eerste eiland in Maleisië. We hadden niks geboekt dus moesten op zoek naar een hostel. En alles zat vol, of was belachelijk duur. Uiteindelijk hadden we toch nog een goedkope female dorm gevonden, met een heerlijk bed. We hebben ergens op het strand wat gedronken. Echt, wat een verschil met Thailand. Het is hier ook supermooi, witte stranden, palmbomen en een lichtblauwe zee, ook is alles hier taxfree en is echte merkdrank ontzettend goedkoop. Genoeg potentie voor toerisme zou je zeggen, maar er is echt geen kip. 's Avonds zijn we over een marktje gelopen en hebben we bij de Indian gegeten. En na bijna 24 uur gereisd te hebben zijn we ons bedje in gedoken.

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de kabelbaan gereden. Wat is Langkawi mooi! Maar het is ook een vreemd eiland, er is van alles opgezet voor toeristen, Squad rijden, paintballen, tree-top-walk, pijl en boog schieten, noem het maar op en het is er. Alleen, er zijn geen toeristen. Tenminste geen Westerse, alleen maar chinezen. Maar al die attracties zijn allemaal uitgestorven.

Behalve de Kabelbaan, daar was het best druk met Chinezen. Het is de tijd van Chinees nieuwjaar dus vandaar dat er een overvloed aan Chinezen is. De Kabelbaan is gebouwd voor de skybridge, een brug hoog in de bergen. Na een 3D film te hebben gezien (want dat zat in de prijs inbegrepen) werden we in een cabine gestopt en gingen we omhoog. Een supermooi uitzicht over heel Langkawi. Toen kochten we een kaartje voor de skybridge en liepen en klommen ernaar toe. Nog hoger, dus een nog mooier uitzicht over Langkawi. De brug is de langste brug met een bocht erin en dat maakt hem bijzonder, er zitten ook glasplaten in en Chinezen vinden het dus heel spannend om daar op te staan.
Het uitzicht was werkelijk waar prachtig en we hebben er echt van genoten. Ik vond het alleen een domper dat de brug ook alleen gebouwd is voor het toerisme, er is geen doel voor de brug, je loopt nergens heen. Maar al met al, een leuke attractie en lekker toeristisch gedaan. Om de kabelbaan heen was een soort Efteling gebouwd, met nog meer attracties dus daar hebben we ook een rondje gedaan.

Na een Duitse Bratwurst (met echte mosterd!!) zijn we weer op het scootertje gesprongen voor Black Sand Beach. Ondertussen genoten we van de rust op het eiland en de prachtige omgeving. Op het strand hebben we wat fotootjes gemaakt, het was inderdaad zwartachtig zand. Toen zijn we verder gereden naar de 'hoofdstad' Kuah. Daar bezochten we een legendepark. Een megagroot park met alle legendes van Langkawi. Dit park was helemaal uitgestorven, dus wij zijn heel illegaal met de scooter door dat park gaan rijden. Langs alle legendes. Totdat er iemand kwam zeggen: welkom in Langkawi, waar komen jullie vandaan, maar eigenlijk mag je hier niet rijden.

Toen zijn we even naar HET standbeeld van Langkawi gereden. Een ontzettend grote arend. Met heel India hebben we daar ook wat plaatjes geschoten. Daarna reden we verder naar Kuah, daar zijn we even gestopt bij een taxfree shoppingmall. Ik kan je vertellen ook luchtjes zijn een stuk goedkoper. 's Avonds zijn we bij een andere Indian gaan eten, die was ook zeer goed!!

Ook de 9e huurden we een scootertje, we reden naar de hot springs. Op tripadvisor stond dat best hoog aangegeven. De bron was namelijk een zoute heet water bron, en dat schijnt best bijzonder te zijn. Maar ook deze prachtige spa was helemaal uitgestorven en daardoor ook wat vervallen. Het water was erg vies, maar we hebben toch nog even lekker de voetjes in het water gehad. We besloten al snel om verder te rijden naar een mooi strand. Op een prachtig hagelwit strand hebben we onze handdoekjes neergelegd en een verfrissende duik genomen. Want Langkawi is zeeer warm! Die avond hadden we echt zin om even naar een bar te gaan. Maar na 6x door de toeristische straat te zijn gereden, kwamen we tot de conclusie dat die er ook niet echt was op Langkawi.

Het zal nog wel een tijdje duren, maar volgens ons is Langkawi echt het nieuwe phangan of Koh phiphi. Deze plek heeft zoveel potentie, maar aan de andere kant is het weinige toerisme wel heerlijk voor de rust. Een heerlijke tijd gehad op dit prachtige eiland. Maar de volgende dag was het tijd om naar Penang, Georgetown te gaan. Het volgende eiland in Maleisië.

Op de boot genoten we van een heerlijke bollywoodfilm uit 1998, de reis duurde 'maar' 3 uur dus we misten precies het einde van de film! Als laatsten verlieten wij de boot, in de hoop dat we het einde nog konden zien. Helaas.
Op zoek naar een hostel kwamen we al supermooie gebouwen en muurschilderingen tegen. Georgetown staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. In de LoveLane vonden we een cheap hostel, met ontbijt! We vergaten even naar de kamer te kijken en betaalden al voor 3 nachten. Toen we de kamer en badkamer zagen kregen we al een beetje spijt, maarja we kunnen wel wat hebben. (Dachten we)
Het was inmiddels al laat, dus besloten we om naar Little India te gaan voor (verrassend) een heerlijk Indiaas maaltje. Een hele gave ervaring, overal waren filmwinkels waar de bollywoodgeluiden je van verre al aanvielen. En overal rook het naar kruiden en wierook. De filmwinkels brachten ons op een idee. We wilden namelijk echt het einde van de film zien, maar we wisten geen naam, geen acteur, niets. Dus liepen we de winkel in en beschreven de film van de boot. De man sprak niet zo goed Engels en wees ons direct naar de Frozen afdeling. Wij nog een keer uitleggen dat het echt om een bollywoodfilm ging. Toen vertelde hij ons de naam van een belangrijk Indiase acteur en liet hij ons zijn films zien. En verrek het was dezelfde acteur uit onze film. Helaas stond onze film niet tussen de collectie. Maar we wisten in ieder geval een naam, op naar de volgende videotheek. En jawel daar stond de film! Gelijk gekocht natuurlijk :) alleen klein probleempje, geen dvd speler. We besloten om nog ergens een biertje te doen bij een café met live muziek. Dat werd nog een hele gezellige avond!

De 11e dreven we ons bed uit, zo warm was het in die kamer, niet normaal!! We genoten van een bammetje pindakaas en besloten Georgetown te gaan verkennen. We hadden een kaart en besloten de streetart route te lopen. Inge kon als fotograaf helemaal losgaan daar, wat een mooie huizen, schilderingen, kleuren en mensen. We hebben ons de hele dag vermaakt!

De volgende dag huurden we een scootertje en reden naar de andere kant van het eiland voor de butterfly farm. Die was helaas dicht! We vervolgden onze weg richting de fruitfarm en daar hebben we een Tour gedaan met een hele leuke gids en wat boerka's. Ik heb soorten fruit gezien, waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. En aan het einde van de Tour mochten we ook aanschuiven bij een fruitbuffet met een lekker fruitsapje. Veel nieuwe soorten fruit geproefd en we voelden ons helemaal gezond. Daarna zijn we weer op het scootertje gesprongen en zo hebben we heel het eiland rond getuft. We zijn nog even gestopt bij een snaketempel. Maar behalve 1 slang in een boom was er niet veel te zien. Die avond hebben we bij een foodcourt gegeten. Een hele grote plek met allemaal stoeltjes en tafeltjes in het midden en eromheen allemaal kleine tentjes met eten, alle soorten eten. Van Mexicaans tot Chinees en van Indiaas tot Japans. Wij besloten voor een Chinees/Amerikaans gerecht te gaan. En bestelden Dim Sum, rijst met sla en 3 soorten chicken wings. En onder het genot van live muziek hebben we heerlijk gegeten. Onze obers uit Bangladesh zorgden ervoor dat we gratis bier kregen van een stel Indonezen en het werd nog een gezellige avond....

In Penang hebben ze heel veel musea. Van het goudmuseum tot het teddyberen museum. Van het Kattencafé tot een foodmuseum. En waarom? Geen idee... Het is niet dat Maleisië de grondlegger is van het fenomeen teddybeer, maar goed.
Inge wilde graag naar het camera museum en ik wilde wel eens een kijkje nemen bij de katten. Dus besloten wij een cultureel dagje in te lassen. Eerst verhuisden we van hostel, dit keer met airco. Toen kon ons dagje beginnen. Verder dan het cameramuseum en het Kattencafé kwamen we echter niet, want het was bloedheet en zoveel bleek het allemaal niet voor te stellen. We hadden behoefte aan airco.
Bowlen schijnt een hele grote sport in Maleisië te zijn en dat leek ons erg leuk om te doen. Dus zo gezegd zo gedaan, we liepen naar de shoppingmall en zochten naar de bowlingbaan. Maar op de 5e verdieping liepen we opeens tegen een bioscoop aan, dat vonden we ook wel heel erg leuk, plannen wijzigen hier per minuut.

We zochten een leuke bollywoodfilm uit met vertaling en gingen voor 2 euro naar de film, popcorn erbij en heerlijk ontspannen. We waren ietsje te laat in zaal 8 dus gingen we zachtjes zitten. Na 5 minuten kwamen we erachter dat het niet de goede film was, dus zijn we weer uit de zaal gerend, terug naar zaal 1. Terug naar start. Nadat we geïnstalleerd waren bij de GOEDE film, bleek dat de bekende acteur uit India ook weer de hoofdrol in deze film had bemachtigd. Wij vonden het al helemaal leuk. Na een tijdje begon een Indiase man naast Inge zijn liefde voor Inge te verklaren. Hij zag zichzelf en Inge al helemaal staan zoals het liefdeskoppeltje in de film. Helaas zag Inge het zelf niet helemaal voor zich.
Na deze Indiase invloeden konden we niet anders dan bij onze Indiaan te eten.

De laatste dag Penang hebben we even wat pakketten verzonden. We hebben nog een rondje stad gedaan, heerlijk gepicknickt in het park en toen zijn we naar ons hostel gegaan om eindelijk de film af te kijken van de boot. Wat een einde!! En we gingen vroeg ons bedje in, want onze vlucht zou de volgende dag vroeg vertrekken.

De 15e vlogen we dan eindelijk naar Kuala Lumpur, waar Annieck die middag ook zou landen!! Helemaal leuk. We moesten wel echt een tijdje wachten maar toen ik Annieck eindelijk kon knuffelen maakte dat natuurlijk alles goed. Het was zo gek om daar opeens met z'n drieën in KL te staan. Ann had er een hele reis op zitten, dus Ing en ik hadden al wat geboekt. In de trein konden we lekker bijpraten en na twee metrootjes konden we heerlijk ontspannen in ons hostel. Helaas regende het dus aten we ergens een bord nasi en een roti en gingen we lekker slapen.

De volgende dag gingen we na ons ontbijt op stap. Als eerste liepen we over de bekende straat Bukit Bintang. Een straat met allemaal malls en een heleboel dure merken. Toen liepen we een heel eind richting de Petronas Towers. Wat een ongelooflijk hoge en mooie bouwwerken. Op een gegeven moment kwamen we bij de hoogste toren van KL. Die lijkt een beetje op de Euromast. En heeft een 360 graden restaurant helemaal boven in de top. Wij zijn er niet in gegaan, want dat was een beetje prijzig. Vanuit daar hebben we wel de hop on hop off bus gepakt, die ons vanaf het dak de hele stad liet zien. In Chinatown zijn we uitgestapt voor een maaltijd. We wilden echt local food eten, maar in die straatjes verkochten ze katten in kooitjes en we vreesden dat die niet als huisdier bestemd waren. Dus zijn we uiteindelijk maar bij de reggaebar gaan zitten. Daarna zijn we weer in de bus gesprongen en hebben we heel KL gezien. Ook de Petronastower bij schemering, ontzettend mooi!
Die avond gingen we op stap in club Zouk! We kregen een lift naar de club en dansten op het podium, waar alleen maar vrouwen op mochten dansen. Het was echt alsof we op een festival stonden. Superleuke muziek. Echt een topavond!!

De volgende dag deden we weinig! Uitslapen, eten bij de pizzahut en de achtbaan in het winkelcentrum bekijken. Ja een achtbaan in het winkelcentrum, bizar!

Maandag vertrokken we vroeg naar de Batu Caves. Met een metro, nog een metro en trein kwamen we aan bij deze hindoeïstische tempel. Een ontzettend groot goud beeld stond er bij de trap naar de tempel. En we werden verwelkomd door heel veel toeristen en een heleboel aapjes. De grijze agressieve soort. Na 73729 treden moesten we even op adem komen. Maar het is heel bijzonder, overal mensen die een soort bedevaart doen naar deze grotten. Op bepaalde religieuze dagen schijnt het hier te ontploffen van alle mensen die hierheen komen. Toen we weer beneden waren lieten we Ann kennis maken met de Indiase keuken. En natuurlijk vond ze het heerlijk! Toen we terug kwamen zochten we uit hoe we de volgende dag naar Ipoh zouden gaan. En daarna trokken we onze fancy dresses aan voor een avondje op het heliplatform met een prachtig uitzicht over de stad.

De 21e pakten we de trein naar Ipoh. En daar kwamen we er vooral achter dat er in Ipoh niks is. We sliepen in een cheap, Chinees hotel. En verder was alles dicht. Het eten zou er geweldig zijn, maar behalve misselijkmakende kip met taugé stelde dat ook niet zoveel voor. We hebben een tijdje bij een man gezeten die een pizzatentje had. Hij heeft ons veel verteld over Maleisië en de geschiedenis. Dat was erg leuk. En na pekingeend, pekingkip en pekingpork te hebben gegeten gingen we ons bedje in. De wekker zou al vroeg gaan voor een busritje naar de Cameron Highlands.

De reis naar de Cameron Highlands was top, in een bus met megachille stoelen. En het frisse windje in de Cameron Highlands was ook wel erg lekker. We aten wat bij een lokaal cafeetje en vonden al snel een slaapplek. We boekten een Tour voor de volgende dag en aten bij een restaurantje heerlijk Indiaas (goh)
De volgende dag werden we door een jeep opgehaald en samen met nog twee Nederlanders en een Fransman kon de Tour beginnen. Eerst klommen we een berg op tussen het Mossy Forest door. Een beetje een lord of the rings setting. Heel veel soorten mos. Toen reden we verder naar een prachtig uitzicht over de theeplantages. Werkelijk waar het was prachtig, al die golvende bergen!! Met de jeep klommen we naar het hoogste punt in de Cameron Highlands en op een uitkijktoren hadden we uitzicht over de hele omgeving. Bij de lokale strawberryfarm hebben we aardbeien gesnoept en een leuke aardbeienfotoshoot gedaan. Tenminste de aardbeienman had het helemaal in zijn hoofd!! Ann en ik hebben ons kapot gelachen. Inge had ondertussen helemaal haar ding gevonden, aardbeien knippen. Als een kind zo blij! En ze kon het heel goed want de aardbeien waren heerlijk. Onze gids bracht ons verder naar de theefabriek. Daar kregen we een kleine rondleiding, we zagen heel het proces van de theebladeren naar de theezakjes. En in het café hebben we genoten van een kop thee en een sandwich ei. Met ondertussen een prachtig uitzicht op de theeplantage.
Het laatste onderdeel van de Tour was een butterflygarden. Met mooie vlindertjes, slangen, cavia's en alle soorten bloemen.

Met de hele groep werden we afgezet op een berg om met z'n zessen verder te hiken naar het dorp. Inge voorop en werd meteen de aangewezen tourguide. Met haar kennis over de natuur zijn we veilig bij het dorp aangekomen. Het was erg gezellig! Met Sjoerd en Lydia hebben we die avond gezellig gegeten en kaartspelletjes gespeeld.

Via KL zijn we met de bus naar Malakka gegaan. Een klein stadje met een Nederlandse geschiedenis. Na een koeler klimaat op de Cameron Highlands, was Malakka weer erg warm. We hadden niks geboekt en daarom paste Inge op de tassen en zochten Ann en ik een hostel. Serieus, we zijn heel de stad afgeweest en alles was superduur of vol. Na een uur waren we nog geen stap verder. Nadat we verslag hadden gedaan bij Inge, zochten we weer verder. Dit keer met meer succes, we vonden aan de andere kant van de rivier een guesthouse. Prima! 's Avonds zijn we over de jonkerstreet gelopen, een straat met allemaal marktkraampjes en eettentjes. Heel druk met Chinezen, maar wel heel gezellig. Overal klonk muziek en dan hoorde je weer een oude Chinese man ergens karaoke zingen, een hele gave ervaring.

De beste manier om Malakka te verkennen is op de fiets, dus als gezonde Hollandse meiden sprongen we de dag erna op een 'mini'fietsje. En zo fietsten we de hele stad door, warm maar heel erg leuk. Ook reden we naar de busterminal om onze bus naar Singapore te regelen. Toen we 's Avonds terug kwamen waren we oververhit maar zeker voldaan. Die avond aten we heerlijk streetfood in de straten van Malakka.

Singapore it is! Numero 5 op ons lijstje! Een echte politiestaat waarbij ik denk aan mannen in pak met een koffertje in het businesscentre, aan de mooie skyline, de strenge regels en de vreemde objecten in de stad. Een reis met de bus, was ervoor nodig om het land binnen te komen. We hadden al gehoord dat je het beste in little India of Chinatown zou kunnen verblijven. En met onze liefde voor India en onze mindere verhoudingen met Chinezen was de keuze snel gemaakt. Met de metro reden we naar little India. En daar begon de zoektocht naar een slaapplek. Het was weekend en het was superdruk op straat. Overal liepen Indiase mannen. En de straten waren afgezet voor een of ander festival. Wij moesten natuurlijk precies aan de overkant zijn en besloten te doen alsof we dom waren en staken de straat over naar een opening in het hek. Daar stonden twee mannen met een touwtje het hek dicht te houden. En na 3 keer lief knipperen met de ogen lieten ze ons er gelukkig door. Ann bleef toen bij de tassen en Ing en ik zochten een slaapplaats. Die vonden we al snel en het was echt een superhostel. Een dik matras, dekbed, eigen stroom en eigen plekje voor je tas. Wel allemaal bovenin de kamer maar dat was echt top. Ann en Ing lagen tegenover elkaar en tussen ann en mij was een muurtje. Ik lag tegenover India. Dus dat was hartstikke gezellig. De douche was heerlijk en schoon! Toppie dus. We hadden honger gekregen en besloten in little India een eettentje te zoeken.

Ik zei al dat het druk was op straat maar nu was het helemaal niet normaal. Ik denk dat er wel 2500 Indiase mannen liepen in de straten en we hebben denk ik maar 3 vrouwen gezien. Naarmate we bij de hoofdstraat kwamen werd het drukker en drukker. En op een gegeven moment werd je platgedrukt door de mensen. Honderden de mensen door een een smal steegje, overal handen en enge mannen. Echt dit was de eerste keer dat ik me onveilig voelde in Azië en dat zelfs in Singapore. We wilden hier zo snel mogelijk weg! Ondertussen liep op straat een jongen met allemaal haken door z'n lichaam met kettingen eraan gehangen. Verschrikkelijk. We namen genoegen met een Prata, een soort pannenkoek en gingen snel terug naar ons hostel. Daar hebben we meteen opgezocht wat er nu precies aan de hand was. Het ging dus om het Thaipusam festival. Een hindoeïstisch festival, waar mensen boete doen of god bedanken in de vorm van een trans. In die trans gaan er haken door hun lichaamsdelen en moeten ze een tocht naar een tempel lopen. Leuk om te googelen. In de Batu Caves schijnt het dan helemaal chaos te zijn. In India is dit namelijk deels verboden dus heel India komt naar Maleisië voor het festival.

Verder was Singapore geweldig! Net een stad in de perfecte wereld. Alles is schoon en geordend. Alles is er mogelijk. We kochten een tweedaagse kaart voor de metro. Zo konden we overal heen voor een koopje. We begonnen met Chinatown, we liepen rond op de markt, bekeken een tempel, aten streetfood en werden ook nog geïnterviewd. Toen pakten we de metro naar Clark Quay, daar zijn allemaal gekleurde huisjes en cafeetjes aan het water. Ook zagen we het beroemde Marina Bay Hotel met de enorme boot op het dak. Langs de boulevard liepen we richting het hotel. Onderweg stopten we bij de prachtige skyline van het businesscentre.

Ons volgende doel was, het zwembad bij Marina Bay op de hoogste verdieping bereiken. Zoals je natuurlijk begrijpt is dat niet gelukt, anders had ik al lang jaloersmakende foto's op Facebook gezet! We kregen ook wel een beetje trek, dus gingen we terug naar Little India voor een lekkere maaltijd. Het festival was gelukkig afgelopen, dus het was veilig op straat. Die avond gingen we gezellig op stap, maar op maandagavond was de Mac Donalds ongeveer het enige vermaak wat te betalen was. En hebben we kilometers naar huis gelopen. Ook probeerden we nog door rood te lopen, maar precies op dat moment kwamen er 3 politieagenten op motor en 2 auto's langs rijden. Karma! Gelukkig geen bekeuring gehad.

De volgende dag sliepen we uit en besloten we om naar Sentosa Eiland te gaan. Omdat het eerst regende bekeken we eerst de shoppingmall street, aten we in little India en zijn we toen pas naar het eiland gegaan. Dat bleek gewoon een toeristisch pretpark te zijn en kwam heel nep over. Dus pakten we de verkeerde bus naar huis en reden we nog heerlijk een rondje eiland. Toen zijn we met de goede bus richting de metro gegaan en daar pakten we de verkeerde metro. En zijn we onder heel Singapore door gereden. Echt superslim van ons!! Maar tegen schemering kwamen we weer bij de skyline van Singapore en hebben we genoten van het vallen van de avond. Om een uurtje of 8 keken we naar een lasershow in het water. En dat was alweer het einde van ons Singapore avontuur.

Next stop: Borneo Maleisië. We vlogen de 27e richting Kota Kinabalu. Wisselden ons geld op het vliegveld en zochten een gezellig hostel uit. We ontdekten een heerlijk cheap cafeetje en besloten om de volgende dag alles rustig uit te zoeken voor de komende maanden.

Plannen veranderen hier per minuut, 2 Nederlanders in ons hostel vroegen of we meegingen naar Mamutik. Een heel mooi bounty-eiland. Daar konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen. En samen met Cherrel, Chris, de Belgische Julie & Benjamin en de Pool Thomas gingen we richting het eiland. Daar hebben we een heerlijk relax en gezellig dagje gehad. Die avond zijn we gezellig met z'n allen uit eten geweest.

De 29e was een rustdagje. Soms heb je daar echt even behoefte aan. Inge kon zo rustig haar blog schrijven en Ann en ik zochten info over de Filipijnen en Indonesië op. Die avond was er van alles aan de hand bij ons in de straat. Chinese draken, optredens, marktkraampjes en heel veel Chinese mensen. Dat had alles te maken met het Chinese New Year. Wij hebben natuurlijk even een kijkje genomen en hebben daar op de markt allemaal Chinese lekkernijen gegeten.

In de vroege ochtend van 30 januari namen we een 6 uur durende busreis naar Sandakan. Samen met Thomas. Heerlijke bus, lekker geslapen. Hij bracht ons natuurlijk niet helemaal naar Sandakan en we mochten overstappen op de localbus. Thomas had al een hostel opgezocht, dus dat was makkelijk.
Wij moesten even tickets boeken naar de Filipijnen en terwijl we dat aan het doen waren, kwamen we erachter dat de tickets daar megaduur zijn! Zeker in vergelijking met een maand later. Plan gewijzigd! Eerst naar Indo. Wat een gedoe, maar het is allemaal geregeld. 2 februari zitten we op Bali.

De 31e gingen we naar de oerang oetans in Sepilok. Een centrum waar baby's worden opgevangen en waar ze wordt geleerd om in de jungle te leven. Er was een soort steiger door het bos en daar zaten al heel snel twee oerang oetans. Op een meter afstand, echt heel gaaf!! Om 10.00 werden de beesten gevoerd en daar kwamen onder andere een moeder en een baby op af! Ook was er een nursery voor de baby's, die waren daar heerlijk aan het spelen. Echt een gave ervaring!! Door een vriendelijke meneer werden we terug naar Sandakan gebracht en na een lunch, boekten we al een heleboel tickets voor de Filipijnen. 2 maart gaan we naar de Filipijnen. Ook boekten we de Rivercruise op de Kinabatangan rivier.

Onze chauffeur haalde ons en een paar anderen de 1e van februari op. Goh goh februari alweer. Time flies!
We reden een aantal uur richting de lodge waar we zouden verblijven. Met z'n drieën kregen we een dorm voor 10 mensen. Heel erg chill! En we konden gelijk de rivier op, voor some wildlifespotting. En ja hoor!! Gelijk raak! We zagen een hele groep neusapen. Wat een lelijke dieren zijn dat! Alle vrouwtjes zijn zwanger en hebben al een kind op de rug hangen. En ze leven in best grote groepen. Supergaaf natuurlijk om ze zo tussen de bomen te zien springen. We zagen ook gave vogels en genoten van de omgeving.

Daarna stond er een heeerlijk diner op ons te wachten, met kip, rijst, ei, boontjes, paksoi. Superlekker! Daarna deden we warme kleren aan voor de night cruise. De sterrenhemel was prachtig en overal vlogen vuurvliegjes. We hoopten op een krokodil, maar zagen alleen wat bijzondere vogels en een wilde kat.

Vanmorgen ging de wekker om half 6 voor de morningcruise. Zo gaaf!! We hebben neusapen, normale apen, krokodillen, vogels, de neushoornvogel en een wilde oerang oetan gezien!! Echt fantastisch. Borneo is helemaal geslaagd!

We zijn net geland op Kota Kinabalu AirPort en we vliegen zometeen naar BALI

PARTYHARD in the funky Monkey hostel.

XLiefs Mariska

• 09 Februari 2016 - 23:18

Miriam :

Ook weer leuk om te lezen, de verhalen blijven super!

• 02 Maart 2016 - 22:31

Astrid Hofstede:

Was weer erg leuk om dit allemaal te lezen.
    Geniet nog maar van alle leuke dingen