De grens over! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Mariska Ruigrok - WaarBenJij.nu De grens over! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Mariska Ruigrok - WaarBenJij.nu

De grens over!

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

17 November 2015 | Laos, Vangviang

17/11/2015

Hey there!

Tijd voor mijn volgende verslag, op dit moment zit ik in een 6peopledorm in Vang Vieng Laos. Jaja we zijn de grens over gegaan! En hoe....

Maar laat ik beginnen bij het begin! Vanuit Chiang Mai, Thailand, namen we de minivan naar Pai. We namen de minivan samen met een Spanjaard die we hadden ontmoet in het hostel. Pai, een klein backpackersdorpje op het platteland. Ik voelde me al een paar dagen niet op en top! Maar de reis was prima! Na 762 bochten, en een rit door de bergen kwamen we aan in Pai. Wat een groot verschil met Chiang Mai. Het centrum bestaat uit misschien 9 straten en de rest van de hostels ligt midden op het platteland. Zo ook de onze. Om 19.00 liepen wij eventjes naar ons hostel toe. En dat heb ik geweten. Het was misschien 15 minuten lopen maar badend in het zweet kwamen we met z'n drietjes bij SpicyPai backpackershostel aan. Onze dorm bestond uit een soort bamboehut met 26 bedden. Maar op allerlei niveaus in de hut. Het was open aan de zijkanten en je had een prachtig uitzicht op de rijstvelden. Heel mooi, maar als er iemand in de hut liep shakete heel de hut heen en weer. Een bijzondere ervaring zal ik maar zeggen. We zijn vroeg gaan slapen in de hoop dat ik me beter zou voelen de volgende dag.

Met absoluut 0 plannen hadden Inge en ik de scooter gehuurd voor 3 dagen. We zijn maar random gaan rijden en na een tijdje op de scooter hadden we het idee om naar de hot springs te gaan. Na een overstekende slang!!!!! Dat ding was enorm en ik reed er bijna overheen. Zetten we het gas erop. De hot spring was amazing, je had verschillende baden van 36 graden tot 33 graden. En helemaal in de top kon je een eitje koken. Daarna hebben we de scooter richting de Pai Canyon gestuurd, voor een mooie zonsondergang. Echt heel gaaf! Daar ontmoetten we twee dutchies die elkaar ook net hadden ontmoet, dus we spraken af om samen te gaan eten. En ook om de volgende dag naar de grotten te gaan. Samen nog wat drankjes gedaan die avond, ja het was erg gezellig!

De volgende dag om 12.00 zouden we David (een politieman) en Janine (geneeskundestudent) meeten bij de hot Springs. Dat werd 13.00 maar we waren helemaal klaar voor een 46 km durende rit met berg op en berg af. Onze scooter vond dat minder leuk dus Inge of ik moest af en toe even achter de scooter aan rennen. :) De grot was top maar zo benauwd en overal lag poep van vogels en vleermuizen. We hebben er heel veel moeten klimmen, maar af en toe vaarden we met een bamboevlot door de grot, met om ons heen reusachtige zwarte vissen.
De avond was gezellig en we namen afscheid van David, die zijn reis ging vervolgen.

De dag erna deden we een lazy day bij het zwembad. En aten we streetfood in het gezellige centrum van Pai.

We besloten om terug te gaan naar Chiang Mai, om daar een nachtje te slapen en dan zouden we naar Chiang Rai gaan. Dit liep ietsjes anders nadat Inge geen leuke ervaring had met mosselen en ei. Dus na letterlijk twee dagen in bed liggen, ik was eindelijk weer opgeknapt, namen we een schommelbus naar Chiang Rai. Daar ontmoetten we Elina our Finnish Girl. Met haar gingen we naar het beste hostel tot nu toe Fun-D. Het was daar zoooo schoon en heerlijk.

We kwamen in Chiang Rai voor de witte tempel en hoe toeristisch ook, hij was prachtig!! We boekten de slowboat richting Laos en de volgende dag mochten we om 5.00 uit ons bed. De minivan kwam ons allemaal oppikken en reed ons naar de grens. Om 6.30 ontmoetten er Johnny een Amerikaan, een van de vrolijkste man die ik ooit heb gezien, de Frenchies Florent en Aurélie, een schattig koppeltje die stiekem best heel cool zijn en Evelien, een Belgische ietsje oudere vrouw die dit gewoon alleen doet en dat bewonder ik zeer. De eerste dag op de slowboat was erg fijn, wel heel vol en je kon je kont niet keren. Maar het was fijn op het water en de omgeving was fantastisch. Van 12-19 zaten we op de boot en toen gingen we aan wal voor de nacht. We boekten een tripleroom met Elina en Johnny en de Frenchies zaten er ook. Met z'n zessen gingen we Indiaas eten en o dat was zo lekker!! Het duurde meer dan een uur maar het was het wachten waard. Vervolgens gingen we naar de enige bar, de happy bar voor een dansavondje! Daar ontmoetten we Renee die een beetje dronken irritant was, maar achteraf is het een mega gezellige Nederlander.

Dag 2 van de slowboat zou een stukje langer duren, maar de boot was wel chiller! Je zat nu tegenover elkaar en we hebben de tijd gedood met kaartspelletjes en who am I! We hebben ons kapot gelachen. Daar ontmoetten we Anton (aus Tirol, ja dat zingen we meteen als we hem zien!)
Voor het wisten waren we in Luang Prabang aangekomen. Met een tuktuk werden we naar ons guesthouse gebracht, met regendouche en zwembad. We stierven van de honger dus zijn meteen gaan eten op de markt. En echt ze hebben hier het meest fantastische streetfood ever. In een steegje, met een soort mist van de bbq en andere luchten, stonden 20 tentjes in een rij. Na een aantal varkenshoofden en andere dingen te hebben gezien en kozen we voor de vegetarische all you can eat versie. HEERLIJK!!!

Iedereen in Luang Prabang verzamelt zich 's avonds in de bar UTOPIA. Dus ook wij konden niet achter blijven. Hier hebben we lekker drankjes gedaan met onze groep. Omdat alles hier sluit om 23.30 verplaatst heel Utopia zich naar de bowlingbaan om lekker te gaan bowlen. We sprokkelden een team bij elkaar. En zo ontmoetten we Ryan, een altijd dronken Brit maar een fantastische bowler. En Dominic een altijd lachende Oostenrijker die werelds slechtste bowler is. Inge en ik waren ook niet bepaald goed. Maar het was geweldig!

De dag erna met een klein katertje naar de waterval. We gingen met een hele groep en hij was ZO MOOII. Licht blauw water en zo enorm groot. Eerst zijn we via een verschrikkelijk pad naar boven geklommen. Voor een amazing view. Daarna konden we wel een klein duikje gebruiken! We zijn door een hek met DO NOT ENTER (dangerous) geklommen en daar lag een prachtige lagune en waren we bijna alleen. Dus daar hebben we heerlijk gezwommen.

De avond weer hetzelfde ingevuld. Drankjes bij Utopia, we hebben het spelletje bussen geïntroduceerd en vooral onze Fransman was daar erg blij mee.Een andere Fransman ook genaamd Florent alias selfieguy deed ook gezellig mee. Bij de bowlingbaan dumpte Inge mij voor Florent. Dus ik ging gezellig met Dom in een team. En nee we bakten er niet veel van. Florent was ondertussen zo dronken dat hij alleen nog maar strikes gooide en niet meer kon praten alleen maar geluiden maken.
Daarna was het tijd voor een afterfoodje. En ik heb misselijkmakend zitten kijken hoe iedereen een megagroot broodje weg zat te werken.

De volgende dag was het echt tijd voor een lazyday en dus hebben we de bikini aangetrokken en zijn we aan het zwembad gaan liggen. Die avond hebben we weer heerlijk streetfood gegegeten en hebben we de nightbazar bezocht. Daarna richting Utopia waar bussen weer favoriet was. Jamie een Brit van ons hostel was ook aangeschoven. Daarna weer hup naar de bowling. Omdat we de volgende dag ons goed wilden voelen tijdens het reizen, gingen Inge en ik over op water. Zij was weer team met Florent en ik ging met Jamie. En we WON! Ik gooide gewoon even drie strikes. Op water bowlen is blijkbaar nog niet zo een slecht plan. Ik voelde me de hele avond fantastisch hahaha.

De volgende dag met een bumpy ride hier in Vang Vieng aangekomen. Een backpackersplaatsje dat draait om tuben van bar naar bar. Ons hostel heeft een gratis whiskey uurtje, dus ik vrees dat we de bus hier ook gaan introduceren.
Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs

• 17 November 2015 - 14:21

Laura Simis Zuijderwijk:

Hai Mariska,
    Super leuk om je reisverslag te lezen het is echt genieten.
    Wat zie je veel en de foto s met de olifanten vond ook Giovanni
    Te gek. Meis geniet nog maar heerlijk door en wij volgen met je mee.
    Dikke kus van giovanni

• 17 November 2015 - 17:26

Miriam:

Hoi Mariska, geweldig weer je verslag. Wat doe je dat toch leuk. goed te zien en te lezen dat jullie het zo leuk hebben en er werkelijk van genieten, ondanks de kleine zieke ongemakken.
    Ga zo door, dikke kus van mij en ook van pap

• 18 November 2015 - 16:58

Eefie: